Cat de greu e sa faci afaceri in Romania?

Incercam de ceva vreme sa implementam o noua strategie in colaborarile legate de promovare cu clientii nostri. Adica sa le oferim promovarea pe Social Media contra unei cafele. Trecand peste faptul ca si platforma ia ceva bani din cafeaua aia, ideea era sa nu te mai tocmesti pentru acest serviciu si sa incepi la un nivel minim colaborarea. Adica ne dai o cafea, noi analizam reactia publicului tinta – sa zicem FaceBook ( avem ceva comunitati care insumeaza peste 200.000 de membri activi ). In mod evident ca postarea ta nu va ajunge la toti ( pentru ca nu-i asa, vrea si FB-ul cota lui, deci fara sa platesti la ei, mai greu sa ajungi la toata comunitatea! ).

Cat de greu e sa faci afaceri in Romania?

Am plecat pe drumul asta din cateva motive: primul zic eu ca este situatia de fapt: tu vrei sa postezi, noi ar trebui sa aprobam postarile. Dar daca i-am lasa pe toti sa faca asta – sa posteze in grupuri – ar insemna ca toate ar deveni un fel de mica publicitate. Hai sa luam un exemplu mai simplu: pe pagina site-ului nostru au trecut pana acum cam 7.700 de persoane. Am putea insera in articol o mica reclama pentru tine. Sau poate un banner pe site, ceea ce ar insemna ca esti vazut de 5.000 de persoane zilnic. Inseamna asta ceva concret?

Cred ca raspunsul este NU, degeaba te vede un public mare, sa zicem 5000 x 30 = 150.000 de persoane lunar, daca nu e publicul tau tinta. Mergem mai departe, cati dintre cei ce-ti vad oferta acceseaza site-ul tau ( landing page sa zicem )? Un procent rezonabil ar fi cam 10%, adica 15.000 de persoane. Dar acceptabil ar fi chiar si 1%, adica 1.500 de clienti. Ei bine, de aici intri tu in discutie. Daca-ti trec pragul 1500 de persoane lunar, de ce nu cumpara produsul tau?

Aici deja avem doua variante minim, fie nu este pregatit sa cumpere, dar se va intoarce cand va fi pregatit, fie nu prea e multumit de ce oferi tu. Probabil ca o mica parte este insa pregatita sa cumpere pe loc. Acum vin cu intrebarea: oare cerem prea mult o cafea? Stiu, toti ar prefera sa ofere comision din vanzari, doar ca asta este echivalentul cu o angajare a persoanei care ofera publicitate. Iar daca nu vinde pentru ca lumea pur si simplu nu e multumita de produsul tau? Adica de pret sau de calitate, de conditii de livrare, etc. Ce vina are intermediarul? Nu-si face el bine treaba?

Concluzia mea dupa o luna de studiu al pietei? Romanul inca nu e dispus sa dea nici o cafea, fara sa-i iasa un mic profit! De ce am zis romanul? Pentru ca lucram deja de ani buni cu firme de afara, care stiu ca publicitatea inseamna altceva decat vanzari directe. A, sunt calcule legate de rezultate. Te-ai gandit cumva sa masori ceea ce in publicitate se numeste Awareness? Cat de relevant este engajament-ul, ce-ti spune numarul de like-uri, comentarii la o postare? Te-ai gandit ca asta e doar inceputul? Adica pe baza unei analize a rezultatelor poti merge mai departe, imbunatatind prezentarea?

Daca nu obtii rezultate in prima luna, merita sa mergi mai departe? Intrebarea asta ar trebui sa o pui unui pescar, el exact asta face: merge la balta si arunca undita in speranta ca va prinde ceva. Oare daca nu prinde ce concluzii trage? Ca nu e buna momeala, locul ales, ziua sau lacul?

News Reporter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *